קפיצה של פי 2 באחוז הזכאים לבגרות בויצו נחלת יהודה
מאת: תמר טרבלסי חדד
עבודה משותפת כין מורים לתלמידים ומתן מענה הוליסטי, לימודי ורגשי בכיתה: למי שמבקש להבין כיצד הצליחו תלמידי כפר הנוער "ויצו נחלת יהודה" לככב בראש רשימת בתי־הספר שביצעו את הקפיצה הגדולה ביותר בשיעור הזכאות לבגרות תוך שנה - זאת הנוסחה המנצחת.
בשנת 2016 עמד שיעור הזכאות בבית הספר על כ־29% בלבד, אך בשנה שעברה זינק ל־59% - קפיצה של פי שניים. בבית הספר לומדים תלמידי פנימייה ותלמידים אקסטרנים, החוזרים מדי יום הביתה. למרות שרבים מהתלמידים התקבלו לבית הספר בכיתות ז׳ או ט׳ עם פערים לימודיים גדולים - וחלקם עם מספר רב של נכשלים - הם הצליחו להתגבר ותוך זמן קצר לעשות מהפך.
המפתח להצלחה, מתברר, טמון בשינוי תודעתי. "התוצאות הם פרי עבודה משותפת של צוות המחנכים בבית הספר והמדריכים בפנימייה במתן מענה הוליסטי לימודי ורגשי", הסביר מנהל בית הספר חגי בן אברהם. "הבסיס להצלחה הוא בשינוי התודעה הכוזבת של התלמיד שמרגיש שהוא אינו מסוגל, ושינוי התודעה הכוזבת של המורה, לפיו התלמיד לא מסוגל". לדבריו, ברגע שהמורה מאמין שהתלמיד יכול להצליח, זה יוצר מוטיבציה אדירה בקרב התלמידים להתמיד ולהשקיע. "כאשר מורה משדר לתלמיד שהוא מאמין בו - תחושת המסוגלות של התלמיד עולה וכך ערך הדימוי העצמי. כשהתלמיד חש שהמורה מאמין בו, השמיים הם הגבול מבחינתו", אמר בן אברהם.
עוד פתרונות שפיתח בית־הספר: בתום כל מבחן עורכים המורים מיפוי לזיהוי רמת הקושי של כל תלמיד ומפתחים מענה פרטני לכל אחד. "רואים מי נכשל ובאיזה נושא, מקימים קבוצות תגבור קטנות והתלמיד ניגש למבחן חוזר", אמר בן אברהם. בית־הספר גם דאג שאת לימודי התגבור שמקבלים תלמידים אחר הצהריים, ילמדו המורים שמלמ דים אותם במהלך היום, מה שמייצר רצף של למידה, מחויבות ואחריות. "התפקיד שלנו זה לעשות הכל כדי שהתלמיד יתקדם ואנחנו לא מוותרים להם - ולא עליהם", סיכם בן אברהם.
לכתבה מתוך ידיעות אחרונות - לחצו כאן